Ondernemen in Roerige Tijden Check of Marketing jouw Bedrijfsdoel nog OndersteuntIn een vorig artikel haalden wij anti-cyclisch ondernemen en acteren aan, het tegen de algemene trend ingaan om zo in mindere tijden toch goed zaken te blijven doen. Maar waar begin je? Je zult allereerst moeten toetsen of de huidige marketing activiteiten nog relevant en ondersteunend zijn aan jouw bedrijfsdoel.

Tuurlijk zou je dit periodiek kunnen/moeten doen, maar nu het besteedbaar inkomen van veel doelgroepen onder druk staan, kan het sowieso geen kwaad om dit door te lichten.

Vanuit het business model: check of de waarde propositie nog aansluit en kan aansluiten bij significante neerwaartse ontwikkelingen. In sommige gevallen hebben we gezien dat bedrijven hun business model wat hebben aangepast om het hoofd te bieden aan nieuwe ontwikkelingen, hetzij goede of minder goede. Als bedrijf kunnen aanpassen is natuurlijk van groot belang.

Marketing mix: de praktische elementen die doorgelicht moeten worden zijn de P’s binnen de marketing mix: prijs, plaats, product, promotie en evt personeel.

Prijs: is de prijs nog marktconform? Moet het omhoog wegens stijgende inkoop of grondstoffen enz.

Product: sluit het productassortiment aan binnen veranderende koopkracht? Moet je dieper gaan of wellicht breder of is het goed zo? Moet je nieuwe diensten creëren die laagdrempeliger zijn om zo een eerste samenwerking aan te gaan?

Plaats: zijn de website en overige digitale platforms helemaal geoptimaliseerd zodat de best mogelijke ervaring kan plaatsvinden voor de bezoekers?

Promotie: hoe efficiënt is het advertentie budget? Kunnen er onnodige kosten verplaatst worden naar andere kanalen of activiteiten? Besluitvorming duurt langer, mensen/bedrijven kijken nog steeds maar gaan minder snel of niet over tot aankoop. Factor dit in, indien blijkt uit bijv. Google Analytics gegevens dat dit ook voor jouw propositie geldt.

Bedrijfsdoel: zorg ervoor dat zowel business model als marketing (strategie, mix en uitvoer) het bedrijfsdoel ondersteunen in het volume dat nodig is. Als een bepaald diensten of producten niet genoeg massa draaien, dan werkt het wel, maar eigenlijk ook weer niet, kwantitatief gezien.

Voor volgend jaar staan hogere energieprijzen en benzineprijzen op de planning. Wat betekent dit voor jouw doelgroep? Wat merk je het afgelopen jaar al aan wezenlijke veranderingen en kun je daar lering uit trekken voor 2023?