
In dit artikel willen we je meenemen in onze ervaringen, en waarom het niet altijd de schuld is van het bureau wat je inhuurt dat de prestaties niet zijn wat je had gehoopt.
Jij bepaalt
En dat is ook gelijk het eerste probleem wat we aan willen halen. Je runt een e-commerce business, maar hoe krijg je je producten aan de man? Juist, door advertising denk je. Je schakelt een bureau in en vraagt ze een voorstel te doen. Zij kennen jouw propositie en positionering niet, dus ze doen een voorstel voor wat jij hun vraagt te doen.
Bovenstaande is herkenbaar voor velen, ook voor bureaus. Maar is het logisch? De meeste e-commerce ondernemingen zijn niet vanuit een marketingtechnisch oogpunt begonnen. Wat geeft jou dan, als ondernemer of marketingmanager, de kennis om te kiezen hoe jouw promotie moet worden gedaan? Marketing is namelijk verre van slechts een paar marketingkanalen kiezen, budget erop en gaan. Dat is slechts de promotie namelijk, slechts één van de factoren die het succes bepaalt.
Maar, het bureau denkt mee?
Hoewel we geloven dat sommige bureaus dit met de beste intentie doen, is het in de basis geen goed idee om het bureau wat de uitvoer verzorgt, te vragen naar de aanpak. Veel, zo niet alle, bureaus zullen namelijk precies aanbieden wat zij jou kunnen leveren wat betreft diensten. Niet alleen omdat dit hun verdienmodel is, maar omdat ze beredeneren vanuit hun spectrum, wat altijd kanaal gedreven is. Als je bij een merkdealer gaat vragen welke auto bij jou past, zullen zij je adviseren binnen hun aanbod van modellen.
En hoewel dit niet is wat jij als klant nodig hebt, snappen wij de bureaus eerlijk gezegd wel. Jij hebt namelijk de keuze gemaakt voor dat bureau, en hun dienstenaanbod. Doordat jij als klant aanklopt bij het bureau, gaat het bureau er vanuit dat jij hebt vastgesteld dat hun aanbod (als in marketingkanalen) goed is voor jouw e-commerce business. Hiermee komen we terug op het vorige stukje, want, wat geeft jou als ondernemer, marketingmanager oftewel klant, de kennis om te bepalen wat goed is voor jou?
Samenwerking komt van twee kanten
Daarmee zeggen we niet, dat wat bureaus aanbieden, niet goed is voor jou. Vaak werkt het wel tot een bepaald niveau, hetzij suboptimaal. De rol van de promotie d.m.v. bijvoorbeeld SEA & SEO wat het bureau voor jou doet, is om zo relevant mogelijk verkeer zo effectief en efficiënt mogelijk naar jouw landingspagina te laten gaan. Een beetje bureau zal ook wel met je meedenken, en suggesties doen voor jou als klant, ter verbetering van het eindresultaat. Een bureau wat in dit voorbeeld SEA & SEO voor jou doet, heeft echter geen invloed op het verkeer zodra het op jouw site is. Wat we vaak hebben meegemaakt, dat een klant de feedback van een bureau in deze niet serieus bekijkt, laat staan doorvoert. Het bureau wordt vervolgens afgerekend op het feit dat de resultaten niet goed zijn, dan weer oneerlijk is.
We zijn benieuwd naar jouw ervaring, of je nou klant- of bureauzijde bent. Herken jij je hierin? We horen het graag.
Onlineomzetspecialist.nl is door ons, Gianluigi & Mark, opgericht omdat we zien dat er een laag mist tussen de e-commerce klant en de uitvoerende partijen, zoals webdevelopers, marketingbureaus en andere partijen. Met deze laag bedoelen we analyse om obstakels in kaart te brengen, het gebrek aan effectieve communicatie tussen alle partijen en resultaatgerichte besluitvorming met jou als klant op zowel korte als lange termijn. Wij kunnen dit onafhankelijk doen doordat we geen uitvoer aanbieden aan jou als klant, waardoor jouw marketingbudget zo efficiënt en effectief mogelijk wordt ingezet.