Soms heb je wat hulp nodig van een kind om zakelijke materie makkelijk uit te kunnen leggen. Zo dus ook met dit artikel wat ik wilde schrijven omtrent de marketing mix en het belang ervan om te begrijpen hoe het in elkaar zit. Hij vroeg om uit te leggen waar we onze klanten mee helpen. Hieronder mijn poging.

Stel je voor dat je een nieuw snoepje hebt uitgevonden dat je wilt verkopen aan andere kinderen. Om ervoor te zorgen dat jouw snoepje goed verkoopt, moet je nadenken over hoe je het gaat aanbieden aan anderen. De marketing mix is als een recept voor succesvolle verkoop. Het is een mix van verschillende dingen die je moet overwegen om jouw snoepje zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor anderen.

Marketing mix

De belangrijkste elementen van de marketing mix zijn de 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie.

Product: Je moet nadenken over wat jouw snoepje uniek maakt en waarom kinderen het zouden willen kopen. Is het bijvoorbeeld gemaakt van natuurlijke ingrediënten of heeft het een speciale vorm of smaak?

Prijs: Je moet bepalen hoeveel jouw snoepje gaat kosten en ervoor zorgen dat het niet te duur is, maar ook niet te goedkoop. Het moet een eerlijke prijs zijn voor de kwaliteit en uniekheid van jouw snoepje.

Plaats: Je moet bedenken waar je jouw snoepje gaat verkopen. Ga je het alleen online verkopen of ook in fysieke winkels? En in welke soorten winkels?

Promotie: Je moet manieren bedenken om jouw snoepje onder de aandacht te brengen van andere kinderen. Dit kan door middel van advertenties, social media of mond-tot-mond reclame.

Als je goed nadenkt over de marketing mix en ervoor zorgt dat elk element goed is, dan is de kans groter dat andere kinderen jouw snoepje willen kopen. En dat betekent dat je succesvol bent in het verkopen van jouw snoepje!

Personeel: en als bonus kun je jezelf meerekenen als element. Als jij vrolijk en positief achter jouw kraampje staat, zal dat aanstekelijk werken.

Maar dit betekent ook dat als één of meer van de elementen niet ‘goed’ zijn, de verkoop van jouw snoepje tegen kan vallen.

Je kunt nog zo het lekkerste snoepje hebben, als het te duur wordt bevonden door de andere kinderen, kopen ze het niet.

Jouw snoepje kan lekker en juist geprijst zijn, maar als je niet op een goede plek jouw snoepkraampje hebt staan, verkoopt het minder dan had kunnen gebeuren.

Zonder enige bekendheid van jouw snoepje is het een langere weg naar succes dan met de juiste promotie.

In onze ervaring zien we dat er teveel focus ligt op het verbeteren en uitbreiden van de promotie, maar dat het product, de prijs en de plaats (website) vaak voor “goed” worden gezien en daar niet genoeg aan getweaked wordt. Net zoals hierboven beschreven, als de elementen niet op één lijn zitten qua relevante en kwaliteit dan groei je minder effectief dan je had kunnen groeien.

We nemen dus de hele marketing mix mee in onze samenwerkingen en doordat wij de juiste dingen op de juiste momenten goed doen of adviseren, zul je efficiënter groeien.

Hulp nodig bij jouw online omzet? Neem contact op!