Is Jouw Ecommerce Bedrijf Wendbaar om de Huidige Ontwikkelingen het Hoofd te Bieden?“Snel groeien!” Wie wil dat niet? Ecommerce bedrijven opereren echter niet in een vacuüm, dus eens in de zoveel tijd zullen bedrijven ook een neerwaartse trend meemaken. Alles is cyclisch. We hebben van meerdere ondernemers begrepen dat ze groei ideaal is, maar dat het wendbaar met zo min mogelijk “schade” door de moeilijke tijden heen komen een net zo, zoniet, belangrijker doel is.

Waar hebben we het dan over? Over Q4 en 2023 waarbij inflatie, stijgende energierekeningen en toch wat mindere economische activiteit mogelijk het consumptiepatroon significant zullen beinvloeden.
Anti-cyclisch acteren, het wendbaar zijn om bepaalde tijden zo goed mogelijk door te komen is wat anders dan reactief reageren en alles stuk knijpen. Met andere woorden, wanneer je stiekem te laat bent en vaak vanuit emotie en stress de boel probeert te lijmen.

Hoe kun je wendbaar zijn? Door allereerst het business model op tijd onder de loep te nemen, en of dat nog wel past. Zoniet, dan is het wellicht een goed idee om een ‘pivot’ te doen. Uiteindelijk is het wel de afgestemde marketing mix die voor goede resultaten moet gaan zorgen.

Het business model en doelen vertaalt de ondernemer of manager naar een marketing strategie en die weer naar de tactische marketing mix. Hoewel wij bedreven zijn in business models ligt onze kracht bij het analyseren van de huidige staat van de marketing mix en aanbevelingen op te doen om effectieve marketing investeringen te doen binnen laag conjuncturele tendensen.

Marketing mix / Marketing P’s:
*Product
*Prijs
Hier zal de ondernemer alles vanaf weten, business model, waardepropositie, productaanbod, prijs strategie en meer.

*Plaats (website/externe platformen)
*Promotie (advertising en meer)
Hier excelleren wij in. Wij houden altijd een bepaalde volgorde aan. Wij zorgen eerst met jou dat de website (en overige platforms) tip top in orde zijn. Zowel qua meetbaarheid/analytics, als effectieve gebruiksvriendelijkheid.
Het heeft namelijk vrij weinig zin om veel te investeren in advertising en het genereren van verkeer naar de website, als die vervolgens niet optimaal converteert. Vooral in tijden waarbij de neerwaartse tendens is dit natuurlijk gewenst.

Het creëren van een afgestemde effectief werkende marketing mix is een uitkomst van een goede samenwerking tussen ondernemer/manager en ons. Jullie hebben expertise op bepaalde vlakken, en wij weer op andere.

Wil jij weten hoe je een wendbare ecommerce business kunt bewerkstelligen? Neem dan contact met ons op!